FPV Racing

  Το FPVracing είναι ένα νέο άθλημα που συνδυάζει μεγάλες ταχύτητες και υψηλής τεχνολογίας multicopters . Τα μοντέλα  που χρησιμοποιούνται είναι μικρά σε μέγεθος , για μεγαλύτερη ευκινησία και ταχύτητα , συνήθως τετρακόπτερα . Απότομες στροφές , περάσματα από τούνελ και  πύλες , έιναι τα εμπόδια που πρέπει να νικήσουμε ...

τα εξαρτήματα ενός  FPV Racing quad

Αγορά ή κατασκευή

    Μπορούμε να αγοράσουμε έτοιμο ένα quad ( ready to fly -RTF ) ή ένα σχεδόν έτοιμο (almost ready to fly -ATF) χωρίς μπαταρία και τηλεκατεύθυνση  , μπορούμε όμως να αγοράσουμε τα εξαρτήματα και να το φτιάξουμε μόνοι μας . Αν σας αρέσουν οι κατασκευές και <<πιάνουν>> τα χέρια σας είναι το ιδανικότερο . Σε αυτήν την περίπτωση θα αποκτήσετε την γνώση και σε περίπτωση ζημιάς από πτώση θα μπορείτε να το επισκευάσετε .

    Η τιμές  ενός έτοιμου quad ξεκινούν από 150$  και φθάνουν μέχρι και τα 1000$ , ανάλογα με την ποιότητα και τα χαρακτηριστικά . Η κατασκευή στοιχίζει λιγότερο από ένα αντίστοιχο έτοιμο . Επίσης θα χρειαστούμε και πολλές προπέλες και ίσως και άλλα ανταλλακτικά γιατί όπως καταλαβαίνετε οι πτώσεις και οι συγκρούσεις σε εμπόδια είναι πολλές .

   Υπάρχουν πολλά καταστήματα στην Ελλάδα που πουλάνε  έτοιμα quad αλλά και οτιδήποτε ανταλλακτικό χρειαστούμε .

 

 

 

getting started

  

       Καλό είναι να ξεκινήσουμε από κάποιο μικρό quad , φθηνό μοντέλο  , να κάνουμε προπονήσεις ώστε να αποκτήσουμε μια καλή επαφή με το άθλημα  και μετά να πάμε στο αγωνιστικό μοντέλο , που οι πτώσεις θα είναι πιο επιζήμιες  αλλά και πιο επικίνδυνες λόγω μεγέθους  . Τέτοια μοντέλα υπάρχουν πάρα πολλά  στην αγορά . Ένα τέτοιο είναι το Hubsan X4 . Είναι πολύ μικρό , μόλις 70 x 70 mm ,  έχει μεγάλη αντοχή στις πτώσεις λόγω του βάρους του και των προστατευτικών στις προπέλες . Εάν μάθετε να πετάτε αυτό , τότε θα πετάτε οποιoδήποτε multicopter.

 

 

Αν αποφασίσατε να φτιάξετε το δικό σας FPV Racing μοντέλο , τα εξαρτήματα που θα πρέπει να επιλέξετε ειναι : 

 

Πλαίσιο ( frame)

    Κάθε επιλογή που θα κάνουμε έχει τα μειονεκτήματα και τα πλεονεκτήματά της . Το μικρότερο πλαίσιο έχει το πλεονέκτημα ότι περνάει ανάμεσα σε στενά εμπόδια , έιναι πιο ευκίνητο και ζυγίζει λιγότερο . Είναι όμως και πιο απαιτητικό στον χειρισμό του . H επιλογή του τετρακόπτερου για Fpv racing νομίζω είναι μονόδρομος .  Μια καλή επιλογή είναι ένα πλαίσιο 250mm , που σημαίνει ότι η απόσταση από μοτέρ σε μοτέρ διαγώνια είναι 250 mm . Το βάρος κυμαίνεται σε μικρά  επίπεδα και όλα τα απαραίτητα εξαρτήματα θα χωρέσουν άνετα  . Υπάρχουν πάρα πολλά πλαίσια  που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε , θα προτιμήσουμε αυτά που είναι πιο στιβαρά και συγχρόνως ελαφριά .

 

Μοτέρ

  Η επιλογή του μοτέρ είναι μια σημαντική απόφαση  , που επηρεάζει την ταχύτητα , τον χρόνο πτήσης , την απόδοση και το βάρος .Τα χαρακτηριστικά του μοτέρ πρέπει να είμαστε σίγουροι  ότι ταιριάζουν με το πλαίσιο μας   . Επειδή οι προπέλες που χρησιμοποιούμε στα racing 250  είναι 5 ή 6 " , τα μοτέρ μας πρέπει να έχουν πολλά ΚV (στροφές το λεπτό ανά βολτ ρεύματος) , πάνω από 2000 . H ώθηση (thrust)  και η τάση λειτουργίας ( 3s ή 4s μπαταρία) είναι επίσης ένα κριτήριο . Ανάλογα με το εκτιμώμενο βάρος του μοντέλου θα επιλέξουμε και μοτέρ που προσφέρουν την ανάλογη ώθηση . Ένα ακόμη χαρακτηριστικό των μοτέρ είναι η μέγιστη κατανάλωση ρεύματος .

 

  

 

esc

  Τα esc (electronic speed control / ηλεκτρονικοί ρυθμιστές ταχύτητας)  πρέπει να αντέχουν τις απαιτήσεις σε ρεύμα που καταναλώνουν τα μοτέρ  , το βασικό τους χαρακτηριστικό είναι τα Α ( Amper)  και η τάση λειτουργίας τους ( 2s,3s,4s..) . Για τα μοτέρ που συνήθως χρησιμοποιούμε στα racing , τα esc των 12-15 Α  και για μπαταρία 2-4s είναι ιδανικά . Γενικά αν ένα μοτέρ καταναλώνει max 10 Α το esc θα πρέπει να είναι τουλαχιστον 12 Α για ασφάλεια. Τα esc μπορεί να έχουν ενσωματωμένο και BEC (Battery Eliminated Circuit) που ρίχνει  το ρεύμα της μπαταρίας στα 5βολτ  και με αυτο τον τρόπο τροφοδοτείται  ο κοντρόλλερ , ο δέκτης και ότι άλλο δουλεύει με 5 βολτ.

 

 

Προπέλες

   Οι προπέλες είναι το πιο αναλώσιμο εξάρτημα στα racing quad . Λόγω της χρήσης , υψηλές ταχύτητες, περάσματα εμποδίων κλπ , οι πτώσεις είναι αναπόφευκτες οπως και το σπάσιμο των προπελών . Λόγω τους μεγέθους των μοντελων οι προπέλες που κυρίως χρησιμοποιούνται είναι 5 και 6" . Μπορεί να είναι 2φτερες και 3φτερες . Η τιμή τους έιναι πολύ χαμηλή και έτσι μπορούμε να δοκιμάσουμε διάφορες διαστάσεις και υλικά .

 

flight controller

   Mπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σχεδόν όλους τους κοντρόλλερ που είναι διαθέσιμοι . Λογω του μεγέθους - βάρους ιδανικοί είναι αυτοί με μέγεθος 33 x 33 mm . Οι naze32 και cc3d είναι οι δημοφιλέστεροι , με πολύ καλά αποτελέσματα .

Πομπός και δέκτης βίντεο

 

Πολλές και οι επιλογές για πομποδέκτη βίντεο . Τόσο σε ισχύ , αλλά και σε συχνότητες . Υπάρχουν πομποδέκτες που λειτουργούν στα 900Mhz (δεν χρησιμοποιείται στην Ευρώπη) ,1,2 Ghz, 2,4Ghz και 5,8 Ghz. Η πιο διαδεδομένη συχνότητα είναι των 5,8Ghz . Ένας πομπός με ισχύ  600mw καλύπτει τις απαιτήσεις ενός FPV racing quad . Για τον δέκτη πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι καλύπτει τα κανάλια εκπομπής του πομπού . Υπάρχουν και μόνιτορ με ενσωματωμένους δέκτες  και φυσικά γυαλιά(FPV googles) . Η τάση λειτουργίας του πομπού αλλά και του δέκτη είναι από 7-16 volt .

Τηλεκατεύθυνση και δέκτης

 

  Οποιαδήποτε τηλεκατεύθυνση στα 2,4 Ghz , με 6 κανάλια μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε.Υπάρχει μεγάλη ποικιλία σε ποιότητες και τιμές .

 

Κεραίες πομποδέκτη βίντεο

  Όλοι οι πομποδέκτες έρχονται με κεραίες , απλές ή διπολικές .Υπάρχουν και άλλα είδη κεραιών που βελτιώνουν την λήψη του βίντεο . Οι πιο διαδεδομένες οικονομικές είναι οι cloverleaf . Για τις ανάγκες των racing είναι ιδανικές .

Μπαταρία

 

   Για την επιλογή των  μπαταριών  li-po που θα  χρησιμοποιήσουμε  πρέπει να εξετάσουμε  τα εξής χαρακτηριστικά : χωρητικότητα , αριθμό κελιών και C rating ( ρυθμός εκφόρτισης) . Όσο μεγαλύτερη χωρητικότητα τόσο πιο πολύ χρόνο πτήσης έχουμε , αλλά και μεγαλύτερο βάρος . Μεγαλύτερος αριθμός κελιών σημαίνει μεγαλύτερη τάση  και μεγαλύτερη τάση σημαίνει περισσότερες στροφές στο μοτέρ .  Ανάλογα  τa μοτέρ και τα esc επιλέγουμε και την τάση της μπαταρίας , συνήθως χρησιμοποιούμε 3s ή 4s.  Για την επιλογή του ρυθμού εκφόρτισης πρέπει να γνωρίζουμε τα Α που καταναλώνουν τα μοτέρ. Έτσι αν τα 4 μοτέρ χρειάζονται μάξιμουμ 48Α και η χωρητικότητα της μπαταρίας είναι 1300 mah , τότε 1300/48 = 36,92 . Άρα μια μπαταρία με 40c ρυθμό εκφόρτισης είναι η κατάλληλη . Aνάλογα με το τελικό βάρος θα επιλέξουμε και την μπαταρία . Από 1300mah εώς και 2200mah κυμαίνονται οι μπαταρίες που συνήθως χρησιμοποιούνται .

FPV googles

 

  Τα FPV googles  τα τελευταία χρόνια με τα multicopters έχουν γίνει ευρέως  διαδεδομένα . Δεν γίνεται πτήση FPV χωρίς αυτά τα γυαλιά .. Διαθέτουν δύο μικρές οθόνες ή  μία μεγαλύτερη  που προβάλλουν το βίντεο από την κάμερα που βρίσκεται πάνω στο μοντέλο μας (μέσω ενός δέκτη που συνήθως είναι ενσωματωμένος)   και έτσι βλέπουμε τι ακριβώς βλέπει το μοντελο , γι'αυτό λέγεται και FPV - First Person View . Λόγω των οθονών και της μικρής απόστασης από τα ματιά , δίνουν την αίσθηση πως βρίσκεσαι  πάνω στο μοντέλο . Ο χειρισμός του μοντέλου γίνεται πιο εύκολος και πιο ακριβής . Υπάρχουν πολλές εταιρίες που τα διαθέτουν με ποικιλία χαρακτηριστικών .

 

Επιλογή FPV googles

  Πριν την επιλογή των γυαλιών πρέπει να προσέξουμε τα χαρακτηριστικά τους .

 

     Ανάλυση : 

  Όπως σε κάθε οθόνη , έτσι και εδώ , όσο  μεγαλύτερη ανάλυση  έχουν οι οθόνες , τόσο καλύτερη εικόνα θα έχουμε .

 

    Field of view (οπτικό πεδίο) :

  Θεωρητικά όσο μεγαλύτερο είναι , τόσο καλύτερη  εικόνα θα έχουμε . Αν είναι 30 μοιρες σημαίνει ότι η άκρη της οθόνης βρίσκεται 30 μοίρες από το κέντρο των ματιών μας .

 

    Εγγραφή video :

   Πολύ χρήσιμη είναι η λειτουργία εγγραφής , σε micro sd  , όπως και η αναπαραγωγή στα γυαλιά μας του βίντεο .   Εναλλακτικά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εξωτερικό καταγραφέα .

 

    Συχνότητα δέκτη :

    Τα περισσότερα γυαλιά έχουν ενσωματωμένο δέκτη . Ωστόσο ορισμένοι δέκτες είναι μόνο στα 5,8 Ghz , έτσι μας περιορίζουν λίγο στην επιλογή της συχνότητας μετάδοσης του βίντεο .

 

    Head Tracking :

   Με αυτήν την δυνατότητα ορισμένων γυαλιών μπορούμε γυρνώντας το κεφάλι μας προς κάποια κατεύθυνση , να γυρίζει και η κάμερα , αυξάνοντας έτσι το οπτικό πεδίο και δημιουργώντας μια συναρπαστική εμπειρία FPV .

     

    Receiver Diversity :

  Είναι η δυνατότητα να υπάρχουν δύο δέκτες με διαφορετικές κεραίες . Το συστημά μας επιλέγει  αυτόματα και προβάλει την καλύτερη ποιότητα εικόνας . Έτσι κάθε φορά έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα , έχοντας  από κάθε διαφορετική κεραία , διαφορετικό κέρδος .

 

  

   

 

 

Εκτός από τα γυαλιά , φυσικά μπορούμε να βλέπουμε το βίντεο μας σε οθόνες LCD . Δεν είναι τόσο εντυπωσιακό όπως με τα γυαλιά , αλλά αποτελεί την πιο φθηνή επιλογή . Μία οθόνη LCD  μπορούμε να την βρούμε από 30 $  . Υπάρχουν οθόνες με ενσωματωμένους δέκτες -κεραίες και σε διάφορες ποιότητες και χαρακτηριστικά .  Εάν επιλέξουμε οθόνη αντί για γυαλιά , τότε θα πρέπει να την προσαρμόσουμε στην τηλεκατεύθυνση , για να μπορούμε να κινηθούμε αν χρειαστεί μαζί με την οθόνη .

 

 

 

 

   

 

 

 

Οθόνες FPV

 

Κάμερες FPV

   Όσο καλός να είναι ο πομποδέκτης μας ,τα fpv googles ή το μόνιτορ , εάν η κάμερά μας δεν είναι καλή η ποιότητα δεν θα είναι καλή . Για fpv έχει διαπιστωθεί πως οι κάμερες με αισθητήρες εικόνας CCD είναι καλύτερες απο αυτές που χρησιμοποιούν CMOS . Η επιλογή του οπτικού πεδίου είναι προσωπική υπόθεση καθώς άλλους εξυπηρετεί ένα πεδίο 90 μοιρών και άλλους 112 , που σημαίνει φακός 3,6mm και 2,8 mm αντίστοιχα. Οι γραμμές της εικόνας (TVL) είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει την ανάλυση του βίντεο . Όσο περισσότερες γραμμές έχει η κάμερα τόσο καλύτερη εικόνα , αλλά και μεγαλύτερο κόστος . Επίσης υπάρχουν κάμερες που δουλεύουν με 5 βολτ και άλλες με 12 βολτ.

Η επιλογή των εξαρτημάτων είναι ένα δύσκολο κομμάτι , χρειάζεται εμπειρία , δοκιμές , χρήματα , χρόνο ...

Μπορείτε να βρέιτε  διάφορα setup από διάφορους φίλους και να πειραματιστείτε .. Με τον καιρό θα δείτε μόνοι σας που υστερεί , που θέλει βελτίωση το μοντέλο σας και θα το κάνετε καλύτερο ...

 

   Μην ξεχνάμε να πετάμε με ασφάλεια .

   Καλές πτήσεις ...

 

ArisR.